Wejdź do świata e‑Mobility i Easy Electric Life marki Citroën

Gama zelektryfikowanych modeli marki Citroën: w 100% elektryczne, hybrydy i hybrydy plug‑in

DLACZEGO WARTO WYBRAĆ ZELEKTRYFIKOWANY SAMOCHÓD?

W 100% elektryczny

Zerowa emisja spalin

Cicha i płynna jazda bez emisji i dynamiczne przyspieszanie.

Hybryda plug‑in

Wszechstronność
Wybór trybu jazdy zależy od Ciebie – napęd elektryczny do codziennej jazdy po mieście, napęd spalinowy na dłuższe trasy.

Hybryda

Oszczędność paliwa

Niższe koszty paliwa, zmniejszona emisja spalin i dynamiczne wrażenia z jazdy – wszystko to bez konieczności podłączania się do zewnętrznego źródła prądu.

DLACZEGO WARTO WYBRAĆ SAMOCHÓD W PEŁNI ELEKTRYCZNY?

Samochody w pełni elektryczne mają niezrównane zalety

Zerowa emisja spalin

Samochody elektryczne nie emitują spalin, co przyczynia się do czystszego środowiska.

Opłacalna eksploatacja

Oszczędność na przeglądach i wydatkach na paliwo (energię) dzięki możliwości ładowania w domu i na publicznych stacjach w przystępnych cenach.

Przyjemność z jazdy

Ciesz się spokojną, cichą jazdą z dynamicznym przyspieszeniem, co zapewni Ci jeszcze więcej przyjemności za kierownicą.

Spokój ducha

Dzięki gwarancji na akumulator trakcyjny do 8 lat lub 160 tys. km przebiegu oraz naszej nowej gwarancji Citroën We Care przejście na napęd elektryczny nigdy nie było łatwiejsze.

CODZIENNE UŻYTKOWANIE ZELEKTRYFIKOWANEGO SAMOCHODU

W ramach Citroën Easy Electric oferujemy szereg usług świadczonych przez Free2Move Charge, które ułatwiają codzienne sprawy.
Łatwe ładowanie

(samochody w 100% elektryczne, hybrydy i hybrydy plug‑in)

 

Samochód można łatwo naładować przez noc w domu lub na publicznej stacji ładowania w ciągu dnia.

Łatwe ładowanie

(samochody w 100% elektryczne, hybrydy i hybrydy plug‑in)

 

Samochód można łatwo naładować przez noc w domu lub na publicznej stacji ładowania w ciągu dnia.

 

Planowanie podróży

 (samochody w 100% elektryczne)

 

Z e‑ROUTES planowanie długiej podróży jest proste. To aplikacja na urządzenia mobilne, za pomocą której wyszukasz najlepsze stacje ładowania przy trasie.

Planowanie podróży

 (samochody w 100% elektryczne)

 

Z e‑ROUTES planowanie długiej podróży jest proste. To aplikacja na urządzenia mobilne, za pomocą której wyszukasz najlepsze stacje ładowania przy trasie.

Ładowanie dla profesjonalistów

(samochody w 100% elektryczne, hybrydy i hybrydy plug‑in)

 

Poznaj szeroką ofertę ładowarek oraz zaawansowanych i opłacalnych usług Free2Move Charge Business związanych z ładowaniem i poborem energii.

Ładowanie dla profesjonalistów

(samochody w 100% elektryczne, hybrydy i hybrydy plug‑in)

 

Poznaj szeroką ofertę ładowarek oraz zaawansowanych i opłacalnych usług Free2Move Charge Business związanych z ładowaniem i poborem energii.

Go everywhere

Take advantage of Europe's extensive and constantly expanding charging network.

PRZESIADKA NA ELEKTRYCZNOŚĆ? NIC PROSTSZEGO!

Zastanawiasz się nad przesiadką na samochód elektryczny? Oto jak ułatwiamy taką zmianę.

Optymalizacja czasu ładowania

Porady ekspertów dotyczące skrócenia czasu ładowania i maksymalizacji efektywności pomogą Ci zoptymalizować sesje ładowania.

Maksymalizacja zasięgu i żywotności akumulatora

Wszystko, co musisz wiedzieć o zasięgu swojego przyszłego samochodu elektrycznego, oraz wskazówki pomagające utrzymać dobry stan akumulatora trakcyjnego.

Oszczędność kosztów i mniejsze potrzeby serwisowe

Dowiedz się, jak dzięki przesiadce na samochód elektryczny i skorzystaniu z dostępnych zachęt możesz zaoszczędzić na kosztach serwisu i posiadania.

FAQ

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

SŁOWNIK POJĘĆ MOTORYZACYJNCYH

AC (prąd przemienny)

Prąd przemienny (AC, ang.: alternating current) wytwarzany w elektrowniach i przesyłany przez publiczne sieci elektroenergetyczne jest najpowszechniejszą formą elektryczności.

Mimo że akumulatory trakcyjne w samochodach elektrycznych oddają energię w formie prądu stałego (DC, ang.: direct current), to do ładowania takich samochodów z domowych gniazdek elektrycznych lub standardowych stacji ładowania używany jest właśnie prąd przemienny. Ładowarka pokładowa zamienia prąd przemienny na prąd stały ładujący akumulator. Moc ładowania jest mierzona w kilowatach (kW).

 

Ładowanie AC

Jest to najpopularniejsza metoda ładowania samochodów elektrycznych, wykorzystująca prąd przemienny (AC). Ładowanie prądem przemiennym jest wolniejsze od szybkiego ładowania prądem stałym, jednak jest bardziej rozpowszechnione i można z niego korzystać w wielu miejscach, w tym w domu lub w pracy.

 

Akumulator (trakcyjny)

Akumulator trakcyjny samochodu elektrycznego to element, który magazynuje i redystrybuuje energię potrzebną do zasilania silnika elektrycznego (jednego lub więcej) napędzającego samochód. Akumulator jest zbudowany z ogniw elektrochemicznych, w których energia jest przechowywana w formie elektryczności. Pojemność akumulatora mierzy się w kilowatogodzinach (kWh).

 

BEV

BEV (Battery Electric Vehicle) to rodzaj samochodu elektrycznego zasilanego wyłącznie elektrycznością z akumulatora trakcyjnego. W takim samochodzie nie ma silnika spalinowego, a jedynym źródłem napędu jest silnik elektryczny. Akumulator trakcyjny ładuje się poprzez podłączenie samochodu do zewnętrznego źródła energii elektrycznej.

 

Tryb rekuperacji (tryb B)

W samochodach marki Citroën tryb „B” (hamowanie, ang.: braking) to tryb jazdy z hamowaniem rekuperacyjnym. Kierowca może używać zwykłego trybu jazdy „D” (jazda, ang.: drive), w którym rekuperacja w trakcie wytracania prędkości (hamowania silnikiem) jest minimalna, lub włączyć tryb „B” z określonym poziomem rekuperacji. Ten tryb jest szczególnie przydatny w miastach, gdzie częste zatrzymywanie się pozwala maksymalnie wykorzystać funkcję rekuperacji, czyli odzyskiwania energii z hamowania.

 

Przewód ładowania

Przewód ładowania to przewód elektryczny służący do podłączenia samochodu elektrycznego do stacji ładowania lub gniazda elektrycznego. Na obu końcach takiego przewodu znajdują się złącza, które muszą być kompatybilne z gniazdem w pojeździe oraz z gniazdem stacji ładowania.

Przewód ładowania należy do wyposażenia nowych pojazdów marki Citroën. W zależności od modelu może to być przewód pasujący do domowego gniazda elektrycznego (domowy przewód ładowania) lub przewód umożliwiający podłączenie samochodu do ładowarki naściennej lub publicznej stacji ładowania (przewód ładowania typu 2).

Szybkie oraz ultraszybkie stacje ładowania mają zintegrowany przewód, na stałe połączony z taką stacją. W celu naładowania samochodu z dużą mocą wystarczy podłączyć taki przewód do gniazda w pojeździe.

 

CCS

Złącze CCS to uniwersalny wtyk AC/DC. Prąd przemienny (AC) jest przesyłany przez górną, okrągłą część złącza, a prąd stały (DC) jest przesyłany przez dwa styki w dolnej części, które służą także do ładowania z dużą mocą. Jest to typ złącza najbardziej rozpowszechniony w Europie.

 

Ogniwo elektryczne

Akumulator składa się z kilku ogniw elektrycznych, które mogą być małymi cylindrami przypominającymi zwykłe baterie lub płytami podobnymi do baterii znanych ze smartfonów. Energia elektryczna jest zmagazynowana w związkach chemicznych znajdujących się w tych ogniwach. Ogniwa są często pogrupowane w moduły, które następnie łączone są w pakiety i tworzą akumulator – pod tym względem przypomina to popularną rosyjską zabawkę „matrioszka”.

 

Krzywa ładowania

Ładowanie samochodu elektrycznego nie odbywa się w stałym tempie (jak napełnianie zbiornika paliwa). Proces ten przypomina raczej napełnianie butelki wodą – z początku silnym strumieniem, a potem coraz słabszym, aby nie dopuścić do przepełnienia. Tak właśnie przebiega szybkie ładowanie samochodu elektrycznego – po osiągnięciu 80% pojemności przepływ energii znacznie się zmniejsza.

W zależności od typu stacji ładowania oraz stanu naładowania akumulatora oprogramowanie pojazdu koryguje moc ładowania, aby nie dopuścić do przegrzania oraz by chronić żywotność akumulatora. Każdy producent określa własną krzywą ładowania, by znaleźć równowagę między prędkością ładowania a trwałością akumulatora.

 

Ładowanie od 0 do 80%

W przedziale od 0 do 80% akumulator trakcyjny samochodu elektrycznego może być zasadniczo ładowany z dużą mocą. Później, z powodu ograniczeń fizycznych, tempo ładowania znacznie spada. Można to porównać do nalewania wody do butelki: kiedy butelka jest pusta, można całkowicie odkręcić kran, ale gdy woda zbliża się do szyjki, trzeba zacząć go zakręcać, aby woda się nie przelała. Właśnie dlatego producenci często podają „czas ładowania od 0 do 80%”, zwłaszcza w odniesieniu do korzystania z szybkich i ultraszybkich ładowarek.

 

Tryby ładowania

Przewody ładowania trybu 2 służą do podłączania samochodu elektrycznego do standardowego domowego gniazda elektrycznego. Przewody te są wyposażone w sterowniki, które zapewniają bezpieczeństwo procesu ładowania poprzez automatyczne odłączenie zasilania w razie przegrzania lub przeładowania.

Za pomocą przewodu ładowania trybu 3 można podłączyć samochód do ładowarki naściennej lub publicznej stacji ładowania, która umożliwia szybsze ładowanie z mocą 7,4 lub 11 kW (w zależności od modelu pojazdu).

Tryb 4 jest przeznaczony do ultraszybkiego ładowania akumulatora trakcyjnego prądem stałym (DC). Przewody tego typu są stosowane zwykle na publicznych szybkich ładowarkach instalowanych zazwyczaj na parkingach i przy autostradach.

 

Moc ładowania

Moc ładowania to faktyczna moc elektryczna, z jaką akumulator trakcyjny samochodu jest ładowany z gniazdka elektrycznego lub stacji ładowania. Moc ta jest mierzona w kilowatach (kW). Im wyższa moc ładowania, tym szybsze ładowanie akumulatora. Rzeczywista moc ładowania może być jednak niższa od maksymalnej mocy stacji, ponieważ system ładowania w samochodzie ogranicza ją, aby chronić trwałość akumulatora, z uwzględnieniem takich czynników jak temperatura i inne warunki.

 

Stacja ładowania

Stacja ładowania to miejsce, w którym można naładować akumulator samochodu elektrycznego. Stacje ładowania umożliwiają pobór elektryczności przez złącza różnego typu i są instalowane w różnych miejscach dostępnych publicznie, takich jak parkingi, a także przy budynkach mieszkalnych i firmach. Stacje mogą podawać prąd przemienny (AC) lub stały (DC) oraz umożliwiać ładowanie z różną prędkością w zależności od rodzaju prądu, mocy, konkretnego modelu samochodu oraz liczby punktów ładowania w obrębie danej stacji używanych jednocześnie.

 

Czas ładowania

Czas ładowania to czas wymagany do naładowania akumulatora trakcyjnego samochodu elektrycznego. Faktyczny czas i prędkość ładowania różnią się w zależności od pojazdu, typu stacji ładowania (domowa lub publiczna) oraz takich czynników jak poziom naładowania (SoC) przy rozpoczęciu ładowania, styl i czas jazdy bezpośrednio przed ładowaniem (co wpływa na temperaturę akumulatora) oraz innych zmiennych.

 

DC (prąd stały)

Prąd elektryczny występuje w dwóch rodzajach: jako prąd przemienny (AC, ang.: alternating current) oraz prąd stały (DC, ang.: direct current). Prąd w akumulatorze ma charakterystykę stałą.

Prąd stały jest wytwarzany poprzez przekształcenie prądu przemiennego (AC) z sieci elektroenergetycznej na prąd stały (DC). Taka przemiana odbywa się w tzw. przetwornicy, która jest częścią szybkiej stacji ładowania. W rezultacie prąd stały jest podawany bezpośrednio do akumulatora, z pominięciem ładowarki pokładowej, co umożliwia znacznie szybsze ładowanie.

 

Ładowanie DC

Ładowanie DC to ładowanie samochodu elektrycznego prądem stałym (DC). Ładowanie DC jest szybsze niż ładowanie prądem przemiennym (AC) i może się odbywać na specjalnych szybkich stacjach ładowania spotykanych zazwyczaj przy autostradach.

 

Prąd stały jest podawany bezpośrednio do akumulatora z dużą mocą, co znacznie skraca czas ładowania. Jednak stałoprądowe szybkie stacje ładowania są mniej powszechne, a ich instalacja zazwyczaj jest droższa.

 

Domowe gniazdo elektryczne

Domowe gniazdo elektryczne to typowe gniazdo elektryczne stosowane w domach i mieszkaniach. Ładowanie samochodu elektrycznego z domowego gniazda elektrycznego jest możliwe, ale nie jest to opcja idealna. Takie gniazda, znajdujące się w każdym domu, podają niską moc jak na potrzeby samochodu elektrycznego, co powoduje, że proces ładowania trwa bardzo długo.

Ponadto domowe gniazda elektryczne nie zawsze są poprawnie uziemione, odpowiednio skalibrowane lub właściwie podłączone do skrzynki rozdzielczej i mogą nie spełniać wymagań bezpieczeństwa na potrzeby ładowania samochodu elektrycznego. Jeżeli użytkownik nie jest pewny jakości instalacji elektrycznej, lepiej nie korzystać z takiego gniazda do ładowania samochodu i skonsultować się z fachowcem.

 

Tryb Eco

Tryb Eco to funkcja optymalizująca zasięg samochodu elektrycznego poprzez ograniczenie mocy silnika i zmniejszenie poboru energii przez układy, które zużywają jej szczególnie dużo, takie jak klimatyzacja czy ogrzewanie.

Korzystanie z tego trybu jest zalecane szczególnie w jeździe miejskiej, gdzie przyspieszanie nie wymaga wykorzystywania pełnej mocy silnika elektrycznego.

 

Jazda eko

Samochody elektryczne są szczególnie wrażliwe na styl jazdy kierowcy. Spokojna i przewidująca jazda (ekologiczna i ekonomiczna) pozwala znacznie zmniejszyć zużycie energii, a tym samym zwiększyć zasięg.

 

Silnik elektryczny

Silnik elektryczny zamienia energię elektryczną na mechaniczną. Przemiana ta może zachodzić także w odwrotnym kierunku. Oferuje on szereg zalet w porównaniu z silnikiem spalinowym: większą przyjemność z jazdy dzięki natychmiast dostępnemu momentowi obrotowemu, niskie koszty eksploatacji, zerową emisję i wysoką wydajność. Silnik elektryczny wykorzystuje do napędu prawie 95% dostępnej energii, podczas gdy w silniku spalinowym nawet jedna trzecia energii to straty w postaci rozproszonego ciepła.

 

Zielona energia

Zielona energia to energia pochodząca z odnawialnych zasobów naturalnych, czyli takich, które są niewyczerpalne, a emisja zanieczyszczeń przy ich zużywaniu jest znikoma lub w ogóle nie występuje. W przeciwieństwie do paliw kopalnych zielona energia ma minimalny wpływ na emisję gazów cieplarnianych i jest uważana za bardziej przyjazną dla środowiska.

 

Pompa ciepła

Z uwagi na to, że ciepło wytwarzane przez silnik elektryczny jest niewystarczające do ogrzania kabiny, stosowana jest pompa ciepła. Sprężarka pompy spręża gaz obecny w różnych podzespołach samochodu, podnosi przy tym znacznie jego temperaturę. Następnie system przechwytuje to ciepło i kieruje je do nawiewów w celu ogrzania wnętrza. Pompa ciepła pozwala znacznie zmniejszyć zużycie energii oraz zwiększyć zasięg, zwłaszcza w temperaturze otoczenia poniżej 15°C.

 

kW

Kilowat (kW) to jednostka mocy urządzenia elektrycznego. W przypadku samochodów elektrycznych w kilowatach mierzy się zarówno moc silnika elektrycznego, jak i moc (a tym samym tempo) ładowania akumulatora trakcyjnego. Na przykład Citroën ë‑C4 jest napędzany silnikiem o mocy 100 kW. Z taką samą mocą 100 kW może działać szybka stacja ładowania samochodów elektrycznych.

Jeden kilowat to 1000 watów (W). Kilowaty można również przeliczyć na konie mechaniczne (KW): 100 kW odpowiada około 136 KM.

 

kWh

Kilowatogodzina (kWh) to jednostka energii elektrycznej, w której podaje się ilość energii zgromadzonej w akumulatorze, pobieranej w czasie ładowania czy zużywanej w czasie jazdy.

Ilość energii w akumulatorze jest głównym czynnikiem decydującym o zasięgu samochodu elektrycznego. Im większa pojemność akumulatora, tym więcej energii może on przechować.

Kilowatogodziny są ważne także przy obliczaniu kosztów ładowania samochodu elektrycznego. Stacje ładowania często obliczają należność za pobraną energię według stawki za kilowatogodzinę.

 

kWh/100 km

To jest standardowa miara średniego zużycia energii w samochodzie elektrycznym na 100 kilometrów. W samochodzie elektrycznym jest to odpowiednik zużycia paliwa podawanego w litrach na 100 kilometrów. Na przykład zużycie energii 15 kWh/100 km oznacza, że samochód zużywa 15 kWh energii elektrycznej na pokonanie 100 kilometrów.

 

LFP

LFP to skrót określający typ akumulatora i oznacza „litowo-żelazowo-fosforanowy”.

W samochodzie elektrycznym akumulator trakcyjny to najważniejszy, najcięższy i najdroższy element. Niektórzy producenci samochodów, w tym Citroën, stosują obecnie dwa rodzaje akumulatorów pod względem chemicznym: niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC) oraz litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP).

Odmiana LFP ma kilka zalet, takich jak wyższy poziom bezpieczeństwa, dłuższa żywotność i niższe koszty.

 

Analiza cyklu życia

Analiza cyklu życia jest kompleksową analizą cyklu istnienia samochodu, od jego wyprodukowania poprzez użytkowanie aż do wycofania z eksploatacji. W przypadku samochodów elektrycznych porównanie z samochodami spalinowymi wskazuje na ważną rolę tych pierwszych w transformacji do bardziej ekologicznej mobilności.

Cykl życia samochodu elektrycznego składa się z pięciu etapów: wydobycie surowców, produkcja pojazdu i jego akumulatora, transport z miejsca produkcji do kraju docelowego, użytkowanie i wreszcie wycofanie pojazdu z eksploatacji oraz przekazanie akumulatora do wtórnego wykorzystania.

Wniosek jest jasny: w 2023 r. organizacja pozarządowa Transport & Environment oszacowała, że emisja CO₂ związana z samochodami elektrycznymi w Europie jest o 63% niższa w porównaniu z emisją związaną z użytkowaniem ich spalinowych odpowiedników.

 

MHEV

MHEV (ang.: mild hybrid electric vehicle), czyli tzw. miękka hybryda, to samochód napędzany układem złożonym z silnika elektrycznego zasilanego z akumulatora oraz tradycyjnego silnika benzynowego lub wysokoprężnego. Taki samochód zużywa mniej paliwa i emituje mniej spalin, a przy tym nie wymaga ładowania z zewnętrznego źródła prądu.

 

Nm

Niutonometr (Nm) to jednostka momentu obrotowego silnika, taka sama niezależnie od rodzaju energii zasilającej ten silnik. W samochodach elektrycznych maksymalny moment obrotowy jest dostępny natychmiast, co umożliwia bardzo dynamiczne przyspieszanie.

 

NMC

NMC to skrót określający typ akumulatora i oznacza „niklowo-manganowo-kobaltowy”.

W samochodzie elektrycznym akumulator trakcyjny to najważniejszy, najcięższy i najdroższy element. Niektórzy producenci samochodów, w tym Citroën, stosują obecnie dwa rodzaje akumulatorów pod względem chemicznym: niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC) oraz litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP).

Akumulatory NMC są szeroko stosowane w samochodach elektrycznych ze względu na ich wysoką gęstość energetyczną, co umożliwia zmagazynowanie większej ilości energii i uzyskanie większego zasięgu przy mniejszych rozmiarach akumulatora.

 

Ładowarka pokładowa

Ładowarka pokładowa, zwana także przetwornicą AC/DC, jest montowana w każdym samochodzie elektrycznym.

Jej głównym zadaniem jest przekształcanie prądu przemiennego (AC) płynącego w standardowej sieci elektroenergetycznej we Francji (i innych krajach) w prąd stały (DC), czyli taki, jaki jest zmagazynowany w akumulatorze trakcyjnym samochodu. To właśnie za pośrednictwem tego podzespołu możliwe jest ładowanie samochodu elektrycznego na stacji ładowania lub z domowego gniazda elektrycznego. Prędkość ładowania zależy od mocy źródła zasilania, użytego przewodu oraz wydajności pokładowej ładowarki/przetwornicy.

 

PHEV

PHEV (ang.: plug-in hybrid vehicle) to samochód z hybrydowym napędem spalinowo-elektrycznym i funkcją doładowania akumulatora trakcyjnego z zewnętrznego źródła prądu. PHEV wykorzystuje do napędu zarówno silnik spalinowy (benzynowy lub wysokoprężny), jak i silnik elektryczny. Jednak akumulator zasilający silnik elektryczny w układzie PHEV jest większy niż w standardowym układzie hybrydowym, co oznacza, że taki samochód ma większy zasięg w trybie wyłącznie elektrycznym.

 

Wstępne ogrzanie/schłodzenie kabiny

Funkcja wstępnego ogrzania/schłodzenia kabiny umożliwia uzyskanie pożądanej temperatury we wnętrzu samochodu elektrycznego jeszcze przed rozpoczęciem podróży. Można ją aktywować lub zaprogramować jej włączenie bezpośrednio w samochodzie lub zdalnie przez aplikację MyCitroën.

Zimą funkcja wstępnego ogrzewania kabiny ma dwie podstawowe zalety: kierowca wchodzi do wstępnie ogrzanego samochodu, a wpływ niskiej temperatury na zasięg jest ograniczony. Z kolei w czasie letnich upałów klimatyzacja może schłodzić kabinę.

Gdy samochód jest podłączony do ładowarki, energia do wstępnego ogrzania lub schłodzenia kabiny jest pobierana z zewnętrznego źródła prądu, a nie z akumulatora.

 

Zasięg

Zasięg samochodu elektrycznego to odległość, jaką może on przejechać po naładowaniu akumulatora trakcyjnego do pełna.

Zasięg jest szacowany według procedury WLTP (światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich) stosowanej w większości krajów. Jednak na faktyczny zasięg może wpływać szereg czynników, takich jak warunki jazdy (stan drogi, prędkość), korzystanie z klimatyzacji czy temperatura zewnętrzna.

 

Hamowanie rekuperacyjne

Możliwość hamowania rekuperacyjnego to jedna z głównych zalet samochodów elektrycznych. Rekuperacja polega na przechwytywaniu energii kinetycznej podczas hamowania i zmniejszania prędkości i zamianie jej na prąd doładowujący akumulator, przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia okładzin ciernych hamulców. W trybie „B” efekt hamowania silnikiem jest wzmocniony w celu dodatkowego zwiększenia efektywności rekuperacji.

 

Wzmocnione gniazdo elektryczne

Wzmocnione gniazdo elektryczne to specjalne gniazdo elektryczne przystosowane do obsługi większych obciążeń niż standardowe domowe gniazdo elektryczne. Takie wzmocnione gniazda są popularną alternatywą dla domowych ładowarek naściennych. W porównaniu z ładowarką naścienną montaż wzmocnionego gniazda elektrycznego jest tańszy, ale ograniczona moc (do 3,7 kW) oznacza, że ładowanie pojazdu z takiego gniazda trwa dłużej. Potrzebny jest także specjalny przewód ładowania.

 

Karta RFID do ładowania

Każda sieć stacji wydaje własne karty abonamentowe. Zamiast nosić wiele takich kart przy sobie, można skorzystać z usług operatora oferującego rozwiązania „interoperacyjne”, czyli dostęp do wielu sieci. Takim operatorem jest Free2Move Charge, nasz partner w dziedzinie ładowania samochodów elektrycznych.

 

Prąd jedno- i trójfazowy

Prąd przemienny (AC) z publicznej sieci elektroenergetycznej może być dostarczany do domów w formie jedno- lub trójfazowej. Większość gospodarstw domowych jest odbiorcami prądu jednofazowego. Prąd trójfazowy jest dostarczany głównie do budynków mieszkalnych z wysokim zapotrzebowaniem na energię elektryczną, firm i obiektów przemysłowych. W celu pobierania prądu trójfazowego potrzebna jest odpowiednia instalacja elektryczna, specjalny licznik oraz abonament/umowa.

Prąd trójfazowy umożliwia zamontowanie ładowarki naściennej o mocy powyżej 7 kW, która pozwala na szybsze ładowanie samochodu elektrycznego. Pojazd musi być jednak wyposażony w ładowarkę pokładową obsługującą ładowanie prądem trójfazowym. W przeciwnym razie ładowanie będzie możliwe tylko z niższą mocą.

 

SoC (stan naładowania)

Parametr SoC (ang.: State of Charge), czyli stan lub poziom naładowania, określa ilość energii pozostałej w akumulatorze, podawaną zazwyczaj w procentach. Może więc wynosić od 0% (akumulator całkowicie rozładowany) do 100% (akumulator w pełni naładowany). W samochodzie elektrycznym jest to odpowiednik wskazania poziomu paliwa stosowanego w samochodach z silnikami spalinowymi.

 

SoH (stan techniczny akumulatora)

Parametr SoH (ang.: State of Health) określa stan techniczny akumulatora i jest głównym wskaźnikiem jego degradacji. SoH, wyrażony procentowo, to poziom zużycia akumulatora trakcyjnego w samochodzie elektrycznym. Oblicza się go jako iloraz maksymalnej pojemności akumulatora w danym czasie przez maksymalną pojemność tego akumulatora, gdy był fabrycznie nowy. Dokument z podaną wartością SoH jest przekazywany użytkownikowi, który zdecyduje się na wykupienie przedłużonej gwarancji lub umowy serwisowej.

 

TCO (całkowity koszt posiadania)

Całkowity koszt posiadania (TCO, ang.: Total Cost of Ownership) to zestawienie kosztów posiadania i eksploatacji samochodu w czasie, obejmujące cenę zakupu oraz koszty paliwa/ładowania, przeglądów i finansowania. O ile wstępne koszty zakupu samochodu elektrycznego są wyższe niż koszty zakupu samochodu z silnikiem spalinowym, o tyle zachęty finansowane przez państwo pomagają obniżyć te koszty, a eksploatacja samochodu elektrycznego jest tańsza ze względu na niższe koszty energii elektrycznej (w porównaniu z paliwem) oraz mniejsze zapotrzebowanie na czynności serwisowe. Ponadto utrata wartości samochodu elektrycznego postępuje wolniej, gdyż popyt na samochody tego typu rośnie, w przeciwieństwie do samochodów z silnikami benzynowymi czy wysokoprężnymi, które w najbliższej przyszłości będą stopniowo wycofywane.

 

Łączna (zainstalowana) pojemność

Łączna pojemność akumulatora to maksymalna ilość energii, jaką można w nim zgromadzić, aby zapewnić jego żywotność i niezawodność w długim okresie. Wartość tego parametru jest podawana w kilowatogodzinach (kWh).

Innymi słowy łączna pojemność to cała ilość energii zgromadzonej w akumulatorze podczas gdy pojemność użyteczna to ilość energii, którą można wykorzystać na jazdę.

 

Trip Planner

Trip Planner („planer podróży”) to użyteczne narzędzie do planowania dłuższych podróży samochodem elektrycznym. Wykorzystuje ono algorytmy do sugerowania tras zoptymalizowanych z uwzględnieniem odległości oraz lokalizacji punktów ładowania na danej trasie. Narzędzia tego typu skomunikowane z samochodem, takie jak aplikacja e‑Routes oferowana przez markę Citroën, umożliwiają obliczanie zużycia energii w czasie rzeczywistym oraz korygowanie sugerowanych lokalizacji stacji ładowania i czasów ładowania na trasie.

 

Tryb żółwia

Tryb żółwia to specyficzna funkcja w samochodach elektrycznych pomagająca kierowcy w sytuacjach, kiedy akumulator trakcyjny jest bliski całkowitego wyczerpania Aby nie dochodziło do nagłego zatrzymania samochodu na przykład na autostradzie, pojazd automatycznie najpierw przełącza się w tzw. tryb żółwia. Skutkuje to drastycznym spadkiem dostępnej mocy i prędkości, jaką można rozwinąć, ale pozwala dotrzeć do miejsca, w którym można się bezpiecznie zatrzymać.

Tryb żółwia aktywuje się automatycznie, gdy akumulator trakcyjny samochodu jest bliski całkowitego wyczerpania. Jednocześnie kierowca jest o tym informowany wyraźnymi sygnałami akustycznymi i wizualnymi.

 

Typ 2

Złącze typu 2 to standardowy wtyk przewodów ładowania samochodów elektrycznych w Europie, kompatybilny z większością takich samochodów i publicznych stacji ładowania. Złącze umożliwia ładowanie jedno- i trójfazowym prądem przemiennym (AC). Złącze charakteryzuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa i niezawodności oraz jest powszechnie wykorzystywane do efektywnego ładowania. Złącze ma owalny kształt i siedem styków.

 

Typ E/F

Gniazda E/F to standardowe gniazda elektryczne w wielu krajach europejskich, obsługujące napięcie 230 V i prąd 16 A. Są one powszechnie wykorzystywane do zasilania domowych sprzętów elektrycznych i mogą służyć jako podstawowe źródło ładowania samochodu elektrycznego, chociaż takie ładowanie jest powolne i długotrwałe.

 

Pojemość użyteczna

Pojemość użyteczna to ilość energii, którą można faktycznie pobrać z akumulatora. Od tego parametru zależy odległość, jaką samochód elektryczny może pokonać na jednym ładowaniu. Wartość tego parametru jest podawana w kilowatogodzinach (kWh).

Pojemość użyteczna może zależeć od kilku czynników, takich jak temperatura, wiek akumulatora oraz dotychczasowa liczba cykli ładowania/rozładowania.

 

Ładowarka naścienna (Wallbox)

Ładowarka naścienna to specjalna stacja ładowania montowana zwykle w domach lub firmach, umożliwiająca bardziej efektywne ładowanie samochodów elektrycznych niż standardowe gniazdo elektryczne. W zależności od konfiguracji ładowarka działa z mocą od 3,7 do 22 kW, co umożliwia szybsze ładowanie. Ładowarki naścienne to bezpieczne i przyjazne dla użytkownika urządzenia, często wyposażone w inteligentne funkcje takie jak monitoring zużycia energii i planowanie jej poboru.

 

WLTP

WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure – światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich) to globalny standard pomiaru zużycia paliwa, emisji CO₂ oraz zasięgu pojazdów, w tym samochodów elektrycznych. Procedura symuluje rzeczywiste warunki jazdy dokładniej niż wcześniej stosowane metody, dzięki czemu dostarcza bardziej rzetelnych i porównywalnych danych. WLTP pomaga konsumentom zorientować się co do parametrów pojazdu oraz jego zasięgu w typowych warunkach użytkowania.