Przeglądaj treść

Poissy, 29 września 2022 roku

 

CITROËN OLI [all-ë] – RADYKALNE, ODPOWIEDZIALNE I OPTYMISTYCZNE PODEJŚCIE. ŚMIAŁA WIZJA, KTÓRA ZAPEWNI PRZYSZŁOŚĆ MARCE

 

INSPIRACJA

 

- Citroën Oli [all-ë] to swoisty manifest, którego założenia projektowe opierają się na błyskotliwych pomysłach i podważają status quo, by promować wszechstronną, zapewniającą radość z jazdy elektryczną mobilność, która wpisuje się w styl życia różnych grup społecznych i podnosi jego jakość.

- Najnowszy model koncepcyjny marki Citroën „Oli” [all-ë] mówi: „wystarczy” i idzie na przekór panującej modzie na ciężkie, bardzo skomplikowane i drogie zeroemisyjne samochody rodzinne, by stawić czoła społecznym i motoryzacyjnym wyzwaniom przyszłości.

- Najnowszy model nawiązuje do nowatorskiego pojazdu AMI – sprawia, że motoryzacja staje się nie tylko przystępna cenowo, odpowiedzialna i wszechstronna, ale zapewnia także radość z jazdy.

AMBICJE

 

- Osiągnięcie „najlepszej w klasie” oceny cyklu życia dzięki zmniejszeniu masy i złożoności konstrukcji samochodu, zastosowaniu materiałów z recyclingu, które nadają się do ponownego przetworzenia, dostępności cenowej, trwałości i solidności.

- Tchnące optymizmem „laboratorium na czterech kółkach” to kompleksowy manifest inteligentnych koncepcji przyszłości.

- Docelowa masa 1000 kg, aby zapewnić zasięg 400 km – prędkość maksymalna do 110 km/h, aby zagwarantować maksymalną skuteczność i zużycie energii na poziomie 10 kWh/100 km – doładowanie akumulatora od 20% do 80% poziomu w około 23 minuty.

- Najnowszy model zapowiada także nowe podejście do obsługi klientów samochodów elektrycznych marki Citroën i doświadczeń partnerów.

 

POMYSŁOWOŚĆ

 

- To nie samochód, ale wszechstronny, wykorzystywany codziennie dodatek do twojego życia, który jest przydatny nie tylko na drodze.

- Idealnie dopasowany do stylu życia: elektryczne urządzenie z inteligentnymi funkcjami V2G i V2L oraz mocą, która gwarantuje przyjemność z jazdy i życia.

- Niekonwencjonalna sylwetka, której estetyka została zaprojektowana z myślą o funkcjonalności, wydajności i trwałości.

- Wyrazista osobowość jest wyrazem przemyślanego podejścia do projektowania przemysłowego i stawia na pierwszym miejscu wszechstronność użytkowania.

- Wydajność dzięki identycznym przednim drzwiom, zderzakom i elementom ochronnym, płaskim panelom i szybom oraz zastosowaniu lekkich materiałów.

- Wytrzymała,  płaska  pokrywa  silnika  i  panele  podłogowe  bagażnika  i  dachu,  na  których  można  stanąć, wykonane z recyklingowanej tektury o strukturze plastra miodu.

- Oryginalne hybrydowe obręcze kół wykonane ze stali i aluminium oraz inteligentne opony koncepcyjne Goodyear Eagle GO.

- Przestronne, nowatorskie wnętrze z projektorem „Smartband” HMI i systemem multimedialnym BYOD (bring your own device), który umożliwia podłączenie do niego dowolnych urządzeń.

- Wygodne siedzenia z oparciem z tkaniny siatkowej, łatwa w myciu podłoga i lekkie materiały z recyklingu. Cykl życia: możliwość doposażenia, odnawiania i naprawy samochodu przez kolejnych właścicieli z wykorzystaniem części z recyklingu.

 

MISJA

 

- Oli idealnie odzwierciedla misję marki Citroën, której celem jest zapewnienie wszystkim w pełni elektrycznych samochodów w celu podniesienia jakości codziennego życia przy zminimalizowanym wpływie motoryzacji na środowisko

- Koncepcje, kody stylistyczne i projekt wnętrza studyjnego Oli zostaną wykorzystane w przyszłych modelach produkcyjnych marki

- Oli  proponuje  nową  interpretację  logo  marki  Citroën,  które  już  niedługo  pojawi  się  na  wszystkich premierowych produktach i zapowiada nową identyfikację wizualną.

 

1. INSPIRACJA

Prognozy dotyczące przystępnej cenowo mobilności oraz sukces modelu Ami stały się impulsem dla marki Citroën, aby wynieść niekonwencjonalne podejście na wyższy poziom i zaprojektować koncepcyjny model: Citroën oli [all-ë].

 

Nowatorski model Ami potwierdził, że marka Citroën ma odwagę, by iść pod prąd i realizować złożone przez siebie zobowiązanie, aby zapewnić prosty i w pełni elektryczny środek transportu dla wszystkich. Był to także bodziec do rozwoju modelu Oli, rewolucyjnego i innowacyjnego „laboratorium na czterech kółkach”, zaprojektowanego, by rozwijać rozwiązania z zakresu mobilności z myślą o rodzinach, przełamywać panujące w branży trendy na ciężkie, skomplikowane i drogie samochody elektryczne.

 

„Nazwa projektu «Oli» nawiązuje do modelu Ami, bo jest nie tylko kwintesencją wszystkich jego cech, ale także kolejnym dowodem na to, że marka Citroën jest w stanie zapewnić konkretną, W PEŁNI elektryczną mobilność dla WSZYSTKICH ludzi w nieszablonowy i odpowiedzialny sposób, który przynosi radość” – powiedział Vincent Cobée, dyrektor marki Citroën.

 

To także projekt, który wyznacza dalszy kierunek prac dla Citroëna: śmiały, kompleksowy manifest pełen inteligentnych i w pełni wykonalnych pomysłów, które kładą nacisk na zmniejszenie masy i uproszczenie złożoności konstrukcji, by zmaksymalizować wydajność, zapewnić wszechstronność i dostępności. Oli symbolizuje etap, na którym trend, by mieć „więcej” zostanie zastąpiony przez konstruktywne „wystarczająco”, czyli: „tyle, ile potrzebujesz lub jest konieczne”. [Słownik języka polskiego PWN]

 

Warto przy tym podkreślić, że wiele koncepcji i nowatorskich rozwiązań zastosowanych w koncepcyjnym modelu Oli zostanie wykorzystanych w przyszłych elektrycznych samochodach marki Citroën.

 

Jeśli uznamy, że model Ami wyznaczał mały krok w kierunku realizacji tej strategii, to można też powiedzieć, że model Oli sygnalizuje gwałtowny skok do przodu. Oli udowadnia, że jeśli zamiast ważącego 2500 kg „pałacu na czterech kółkach”, wyposażonego w mnóstwo ekranów i gadżetów, damy klientom elementy wyposażenia, których potrzebują i chcą je mieć, a dodatkowo wykorzystamy w nowatorski sposób materiały i zrównoważone procesy produkcji, będziemy w stanie zaspokoić społeczne zapotrzebowanie na niedrogie i pożądane przez konsumentów zeroemisyjne samochody, które wpisują się w różne style życia.

 

Vincent Cobée wyjaśnia, dlaczego koncepcyjny model Oli doskonale wpisuje się w specyfikę naszych czasów:

„Jesteśmy  świadkami  trzech  konfliktów  społecznych,  które  dzieją  się  jednocześnie  –  pierwszy  z  nich  dotyczy postrzeganej wartości oraz naszej zależności od mobilności, drugi wyrasta z gospodarczych ograniczeń i niepewności dotyczącej dostępności surowców, a przyczyną trzeciego jest coraz silniejsze dążenie do odpowiedzialnej i bezpiecznej przyszłości. Konsumenci mają poczucie, że era nadmiaru dobiega końca, bo coraz bardziej restrykcyjne regulacje i rosnące koszty mogą ograniczyć nasze możliwości swobodnego przemieszczania się. Jednocześnie mamy coraz większą świadomość, że należy przyspieszyć działania zapobiegające zmianom klimatu, co sprawia, że jesteśmy coraz bardziej wyczuleni na kwestię ekologii i mamy coraz większe wymagania.”

 

Typowy samochód rodzinny z połowy lat 70. ważył około 800 kg, miał 3,7 m długości i 1,6 m szerokości. Współczesne modele z tego segmentu mają większą masę, która przekracza 1200 kg oraz przynajmniej 4,3 m długości i 1,8 m szerokości. Masa niektórych z nich przekracza 2,5 tony. Część z tych zmian została wymuszona przez wymogi prawne oraz przepisy dotyczące bezpieczeństwa, ale jeśli ten trend utrzyma się w przyszłości i będziemy w dalszym ciągu przez 95% czasu trzymać nasze samochody na parkingu i w 80% przypadków jeździć nimi w pojedynkę, to rozwiązanie konfliktu między koniecznością ochrony naszej planety i obietnicą zrównoważonej, zelektryfikowanej mobilności w przyszłości stanie się bardzo trudnym zadaniem.

 

„Marka Citroën wierzy, że elektryfikacja nie powinna oznaczać wyższych cen, a bycie świadomym ekologicznie nie powinno być karalne poprzez ograniczenie naszej mobilności lub uczynienie pojazdów mniej satysfakcjonującymi do życia. Musimy przełamać panujące trendy, zmniejszyć masę oraz obniżyć ceny elektrycznych samochodów, a także znaleźć nowatorskie sposoby na ich odświeżenie i odsprzedanie kolejnym klientom. W przeciwnym razie, kiedy w pełni elektryczne pojazdy staną się jedyną dostępną opcją, rodziny nie będą mogły sobie pozwolić na swobodne przemieszczanie się. Koncepcyjny model Oli jest niepodważalnym dowodem na to, że marka Citroën z optymizmem podejmuje próbę rozwiązania tych konfliktów.”

 

2.AMBICJE

Zdaniem Laurence'a Hansen, szefowej działu rozwoju produktów i Laurenta Barri, szefa działu marketingu i komunikacji Citroëna, Oli uosabia misję marki, która zakłada, że samochody elektryczne staną się dostępne dla wszystkich dzięki przystępnym cenom.

 

Citroën wierzy, że nadszedł czas, aby powiedzieć „dość” modzie na nadmiar i wysokie ceny. Pora skupić się na tworzeniu prostych i funkcjonalnych pojazdów, które są lżejsze, mniej skomplikowane, przystępne cenowo, nowatorskie i zapewniają radość z jazdy.

 

Nieszablonowy i prosty w zamyśle model Ami wyznaczał krok w dobrym kierunku, a zelektryfikowane i w pełni elektryczne modele, takie jak ë-C4, nowy ë-C4-X czy gama lekkich pojazdów dostawczych z modelami ë-Berlingo i ë-SpaceTourer na czele, zapewniają konsumentom dostęp do wszystkich korzyści związanych ze zelektryfikowanym napędem oraz komfort, osobowość i wartość, jakiej klienci oczekują od marki Citroën.

 

Koncepcyjny model Oli potwierdza, że marka Citroën odważnie podnosi poprzeczkę w segmencie samochodów rodzinnych dzięki ograniczeniu zużycia zasobów i materiałów. Celem jest stworzenie przyjemnych w użytkowaniu, łatwych w obsłudze i przystępnych cenowo pojazdów wyróżniających się odpowiednim zasięgiem i jeszcze większą wszechstronnością.

 

Koncepcyjny model Oli pozwala nam testować nieszablonowe pomysły, które będzie można w przyszłości wprowadzić do produkcji” – podkreśla Laurence Hansen. „Na tym etapie nie tworzą one jeszcze spójnej całości i nie przybierają konkretnych kształtów, ale niezwykły poziom innowacji stanowi inspirację dla projektantów pracujących nad przyszłymi modelami marki Citroën”.

 

CEL – NAJLEPSZA ANALIZA CYKLU ŻYCIA

 

Inteligentnie pomyślany Oli jest koncepcyjnym, wielofunkcyjnym pojazdem rodzinnym, którego sednem jest zrównoważony rozwój, i wyraźnie pokazuje, jak można osiągnąć "najlepszą w swojej klasie" ocenę cyklu życia (LCA), począwszy od koncepcji z powściągliwym, optymalnym wykorzystaniem materiałów lekkich i pochodzących z recyklingu, poprzez zrównoważone procesy produkcyjne, aż po trwałość zapewniającą przedłużony "okres użytkowania" i odpowiedzialną możliwość recyklingu po zakończeniu eksploatacji.

 

„Bardzo zależało nam na tym, aby zużyć tylko tyle materiałów, ile jest nam faktycznie potrzebne i właśnie dlatego bardzo konsekwentnie staraliśmy się wykorzystać odpowiednie zasoby tam, gdzie są one faktycznie niezbędne i ograniczyć wpływ ich wykorzystania do minimum” – dodaje Hansen.

 

W efekcie, po przemyślanym ograniczeniu liczby części i podzespołów, wykorzystaniu najlżejszych i najbardziej ekologicznych materiałów, zmniejszeniu kompleksowości i podniesieniu wszechstronności oraz funkcjonalności, otrzymujemy nie tylko wyższą skuteczność, niższą cenę i mniej skomplikowaną konstrukcję, ale także projekt, który jest genialny w swoich założeniach i funkcjonalności.

 

Niemal wszędzie w samochodzie znajdziemy dopracowane w najdrobniejszych szczegółach rozwiązania. Na przykład – fotele mają bardzo prostą konstrukcję, w której wykorzystano o 80% części mniej niż w produkcji tradycyjnych siedzeń. Są wykonane z pochodzących z recyklingu materiałów, a ich wyróżnikiem jest pomysłowa ażurowa konstrukcja oparcia, dzięki której jest więcej naturalnego światła w kabinie. Fotele można w prosty sposób doposażyć lub spersonalizować w zależności od preferencji właściciela samochodu. To bardzo ważne, bo dzięki temu rozwiązaniu znacznie zmniejszono jego masę. Fotele są zrównoważone i ekologiczne, a pozytywna atmosfera w kabinie ma korzystny wpływ na postrzegany przez użytkowników poziom komfortu.

 

„To bardziej wybór stylu życia niż konkretnego samochodu. Możesz świadomie zapłacić za najnowsze elementy wyposażenia i sztuczną inteligencję, którą będziesz wykorzystywać w zaledwie 2% podczas jazdy, albo zadać sobie pytanie, czy jest to odpowiedzialne podejście i ile z tego tak naprawdę potrzebuję” – dodaje Hansen. „Koncepcyjny model Oli mówi: «wystarczy!» – dodaje. Chcę mieć coś, co jest nowatorskie, ale także proste, przystępne cenowo, odpowiedzialne i trwałe. Oli symbolizuje wszystkie te wymagania plus sporą dawkę radości, jaką wniesie do twojego życia!”

 

 

LŻEJ, DALEJ, DŁUŻEJ

 

Citroën Oli dowodzi, że jeśli rozwiążemy kwestie, które mają negatywny wpływ na zasięg i wydajność elektrycznego samochodu z akumulatorem trakcyjnym, nie tylko zwiększymy zasięg i przedłużymy życie samochodu, ale sprawimy także, że stanie się on bardziej wszechstronny i przystępny cenowo.

 

„To przypomina zaczarowany krąg – większy zasięg w trybie elektrycznym wymaga zastosowania akumulatora o większej pojemności. Wykorzystanie większej liczby technologii wymaga zwiększenia mocy, co także sprowadza się do konieczności zastosowania większego akumulatora. A to wszystko zwiększa masę pojazdu, podnosi jego złożoność i koszty, bo im wyższa jest masa pojazdu, tym niższa jest jego wydajność” – dodaje Laurence Hansen. „Koncepcyjny model Oli pokazuje nam, co stanie się, kiedy przyjmiemy zupełnie inne podejście” – dodaje.

 

Pomimo, iż jego sylwetka wygląda masywnie, Oli nie jest ani ciężki, ani niezgrabny – docelowa masa pojazdu wynosi

około 1000 kg, co sprawia, że jest on dużo lżejszy niż porównywalne, kompaktowe SUV-y.

 

W pełni elektryczny napęd został sparowany z niewielkim akumulatorem o pojemności 40 KWh, który zapewnia maksymalny zasięg do 400 km. Ograniczenie maksymalnej prędkości do 110 km/h przekłada się na zmaksymalizowanie sprawności, dzięki czemu uzyskanie doskonałych parametrów zużycia energii na poziomie 10kWh/100km jest realistyczne, tak jak i doładowanie akumulatora od 20% do 80% w zaledwie 23 minut.

 

PARTNER NA CAŁE ŻYCIE

 

Citroën Oli został zaprojektowany, aby maksymalnie podnieść trwałość jego konstrukcji i wydłużyć cykl życia, bo podobnie jak dom, może mieć wielu kolejnych właścicieli i być użytkowany przez wiele lat. W połączeniu z ambitnym  celem  LCA,  koncern  chce  także  ułatwić  naprawy,  odnawianie,  doposażanie  i  personalizację,  aby samochód mógł być bez problemu przekazywany „w idealnym stanie” kolejnym właścicielom lub zostać w rodzinie, aby mogły cieszyć się nim młodsze pokolenia.

 

Dodatkowo Oli stał się dla Citroëna impulsem, aby dokonać przeglądu wszystkich usług i doświadczeń właścicieli samochodów elektrycznych na kolejnych etapach ich relacji z marką, co jest szczególnie ważne w kontekście rosnących kosztów i wyzwań wpisanych w mobilność.

 

„Mamy świadomość, że z ekonomicznego i ekologicznego punktu widzenia ciężkie i duże samochody mogą stać się ciężarem,  a  nie  źródłem  przyjemności.  Wiemy  też,  że  konsumenci  są  coraz  bardziej  wyczuleni  na  kwestie zanieczyszczeń i dużego ruchu drogowego i chcą w odpowiedzialny sposób wybierać marki” – przyznaje Barria.

„Właśnie dlatego marka Citroën chce oferować nie tylko niezawodne samochody, ale skupia się także na budowaniu wieloletnich, partnerskich relacji z klientami, które opierają się na nowatorskich usługach i doświadczeniach  dla właścicieli, idealnie wpisujących się w ich styl życia.”

 

Kluczem do tego jest spotęgowanie poczucia komfortu, jakim cieszą się klienci Citroëna we wnętrzu samochodów marki i zapewnienie im wszystkich niezbędnych usług na różnych etapach ich eksploatacji.

W związku z tym Citroën przedstawia nowy, kompleksowy program usług i doświadczenia klienta „Citroën Citizen Services®”, zainspirowany modelem koncepcyjnym Oli. Jego celem jest spotęgowanie wrażenia „zen”, którym będą cieszyć się właściciele elektrycznych modeli marki Citroën, gdy staną się one członkami ich rodzin i częścią ich życia.

 

 

 

3.POMYSŁOWOŚĆ

Dla zespołów inżynierów i projektantów marki Citroën pomysłowość stała się hasłem przewodnim, które nieustannie przypominało im, że Oli to nie tylko „samochód”.

 

 

NIEZASTĄPIONY ŻYCIOWY PARTNER

 

Citroën Oli staje się życiowym partnerem, bo pomaga nam każdego dnia żyć pełnią życia, nawet jeśli nie jeździmy samochodem. To ostoja wolna od zalewu nowych technologii, członek rodziny, którego obecnością możemy się cieszyć, nasz łącznik z naturą i ekologią.

 

Ludzie coraz częściej postrzegają swój ślad ekologiczny jako autentyczny i pozytywny wyraz tego, kim są i jak żyją. Tego nie wyraża już dom, w którym mieszkają czy samochód, jakim jeżdżą” – mówi Anne Laliron, szefowa działu zaawansowanych produktów i rozwiązań z zakresu mobilności marki Citroën. „Wierzymy, że Oli autentycznie zainspiruje ich w nieszablonowy sposób, aby robić różne rzeczy inaczej, zacząć wszystko upraszczać, cieszyć się życiem i zmniejszyć nasz wpływ na zasoby planety”.

 

W swojej historii marka Citroën wielokrotnie kształtowała styl życia konsumentów dzięki wprowadzanym na rynek modelom, a ponieważ nowe pokolenie klientów bardzo kreatywnie korzysta z niekonwencjonalnego Ami, jest duża szansa, że optymistyczny duch Oli może wywrzeć na nich analogiczny wpływ.

 

ELEKTRYCZNY SOJUSZNIK STYLU ŻYCIA

 

Doskonałym przykładem tego, jak koncepcyjny model Oli wpisuje się w elektryczny styl życia po wycofaniu

zeroemisyjnego pojazdu z eksploatacji, jest jego dalsze wykorzystanie.

 

Oli jako użyteczne „urządzenie elektryczne” płynnie i naturalnie może stać się elementem ekologicznego, elektrycznego systemu i pełnić rolę ważnego ogniwa łączącego domowe panele słoneczne (które mogą wytwarzać czasem nadwyżki energii przesyłane potem do sieci), zaspokajać zapotrzebowanie konsumenta na energię elektryczną w podróży lub w domu (na przykład, podczas przerw w dostawie prądu) oraz stać się częścią całej sieci energetycznej.

 

Inteligentne funkcja „Vehicle to Grid” (V2G) sprawia, że Oli może zarabiać dla swojego właściciela, bo w jego akumulatorze może być przechowywana nadwyżka energii z domowych paneli słonecznych, która może być później sprzedawana dostawcom energii. Akumulator może być też wykorzystywany do zarządzania zasilaniem podczas szczytowego zapotrzebowania lub przerw w dostawie energii w sieci.

 

Citroën Oli udowadnia także, że dzięki funkcji dwukierunkowego przepływu energii „Vehicle to Load” (V2L) pojazd może pełnić rolę domu podczas letnich wypadów na plażę lub weekendowych biwaków w górach. Wyposażony w akumulator 40 kWh i gniazdko elektryczne 3,6 kW (odpowiednik domowego gniazdka 16 A 230 V) Oli może teoretycznie zasilać urządzenie elektryczne o mocy 3000 W przez około 12 godzin.

 

To wspaniałe rozwiązanie, jeśli pływaliśmy albo przemokliśmy w deszczu i musimy wysuszyć włosy” – podkreśla Anne Laliron. „Mamy źródło zasilania dla suszarki, możemy też przygotować sobie coś zimnego albo ciepłego do picia, podłączając małą lodówkę albo ekspres do kawy, a kiedy zapadnie zmrok, możemy podłączyć elektrycznego grilla i włączyć światła. To wszystko sprawia, że Oli idealnie wpisuje się w nasz styl życia”.

 

Niezależnie od tego, w jakim celu będziemy chcieli go wykorzystać – podczas wypadów za miasto czy w naszym

własnym domu – niezwykle funkcjonalny Oli jest przydatny i łatwy w użyciu.

 

 

ESTETYKA W SŁUŻBIE FUNKCJONALNOŚCI

 

Wyrazisty wygląd, który jest sam w sobie manifestem oraz niekonwencjonalna sylwetka nadwozia koncepcyjnego modelu Oli podkreśla jego silną osobowość i wydajność i emanuje pozytywną energią. Wrażenie to potęgują wymiary porównywalne do kompaktowego SUV-a. Model Oli ma 4,20 m długości, 1,65 m wysokości i 1,90 m szerokości.

 

Nie można go w prosty sposób zaszufladkować, bo Oli może być wszystkim, co jest nam w danej chwili potrzebne

– samochodem idealnym na wypady rodzinne, odkrywanie miasta, przeżywanie nowych przygód, narzędziem pracy, a nawet przedłużeniem domu, bo może zasilać urządzenia AGD, pomóc nam podczas przerw w dostawach prądu lub służyć jako rusztowanie podczas mycia okien.

 

Pierre  Leclercq,  który  kieruje  działem  stylistyki  Citroëna,  jest  przekonany,  że  Oli  zauroczy  swoją  prostotą  i genialnością rodziny, które nie uważają samochodu za symbol statusu i obce są im stereotypy: „Wyróżnikiem gamy Citroëna są od lat czyste linie, których nie widać zbyt często na nadwoziach innych producentów. Znacznie trudniej jest zaprojektować coś, co jest proste i unikalne, niż obiekt, który jest skomplikowany, co czyni go wyjątkowym.

Kiedy myślimy o kultowych pojazdach, takich jak nowe Ami czy 2CV, to przede wszystkim widzimy oczami wyobraźni ich charakterystyczne sylwetki. Te pragmatyczne w założeniu modele mogą być też dłużej eksploatowane.”

 

Stylistyka koncepcyjnego modelu Oli została celowo przerysowana, aby podkreślić jego wszechstronność i funkcjonalność. Oli, podobnie jak awangardowy Ami, odważnie podkreśla swoją prostotę i intuicyjność obsługi. Jego znaki szczególne to nieszablonowe wykorzystanie kolorowych akcentów, jasnych materiałów wykończeniowych i żywych wzorów, które zachęcają do dalszej personalizacji.

 

Nie boimy się podkreślać, jak został zmontowany nasz samochód i właśnie dlatego takie elementy jak np. ramy, śruby i zawiasy są widoczne gołym okiem. Dążenie do czystych linii pozwala nam projektować inaczej i podważać przyjęte zasady. Można powiedzieć, że przyjęliśmy analogowe podejście do kwestii, które dzisiaj zostały zdygitalizowane” – dodaje Leclercq. „Właśnie z tego powodu podczas prac nad koncepcyjnym modelem Oli przyjęliśmy mniej typowe w branży motoryzacyjnej podejście, a wpisane w nie czyste formy i pomysłowość staną się w przyszłości źródłem inspiracji dla naszego nowego kodu stylistycznego”.

 

Zanim Leclercq wyspecjalizował się w projektowaniu samochodowych foteli, studiował wzornictwo przemysłowe, co tłumaczy przyjęte przez niego podejście: „Podstawowa zasada we wzornictwie przemysłowym brzmi: «nie mów, że to jest piękne – ma być przede wszystkim funkcjonalne». Kiedy rozpoczęliśmy pracę nad Oli, na początku upewniliśmy się, że forma idzie w parze z funkcjonalnością, tak jak w przypadku sprzętu AGD czy pojazdów użytkowych. Zmiany wyglądu zewnętrznego samochodu wynikają z architektury jego wnętrza. Jest to bardzo ważne, ponieważ nie można tak po prostu zaprojektować przykuwającego wzrok nadwozia, nie wiedząc, jakich doświadczeń użytkownicy oczekują w kabinie pasażerskiej”.

 

Członkowie zespołu przeanalizowali wszystkie elementy koncepcyjnego modelu Oli pod kątem wszechstronnej funkcjonalności, redukcji masy pojazdu i uproszczeń, a następnie wykorzystali mniejszą liczbę albo identyczne części i w odpowiedzialny sposób wykorzystali materiały pochodzące z recyklingu lub nadające się do ponownego przetworzenia wszędzie tam, gdzie było to możliwe.

 

Pierre  Sabas,  szef  działu  zaawansowanych  projektów  i  samochodów  koncepcyjnych  Citroëna,  podkreśla:

„Wyznaczyliśmy sobie ambitne cele i przećwiczyliśmy w praktyce projektowanie procesowe. Zamiast wyobrażać sobie kształt i próbować znaleźć metody, które pozwolą nam go uzyskać, przyjęliśmy za punkt wyjścia docelową funkcjonalność. Później wszystko uprościliśmy i w miarę postępu prac znajdowaliśmy inteligentne, ekologiczne materiały, które pozwoliły nam zmniejszyć masę i koszty. A na końcu zrobiliśmy to wszystko od nowa.”

 

 

WSZECHSTRONNA PŁYTA PODŁOGOWA

 

Maska, bagażnik i dach tradycyjnego samochodu przypominają idealne powierzchnie, które mogą być pomocne przy wykonywaniu prac ogrodowych, np. przycinanie drzew, ale niewiele pojazdów jest faktycznie projektowanych z myślą o takiej wytrzymałości i możliwościach. W przypadku Oli jest zupełnie inaczej.

Płaska maska, dach i tylne panele przypominające bagażnik pick-upa, które tworzą oryginalną sylwetkę nadwozia, zostały dobrane tak, aby spełnić założenia dotyczące niskiej masy, wysokiej wytrzymałości i maksymalnej trwałości.

 

Pokrywy z recyklingowanej tektury falistej o strukturze plastra miodu, która została umieszczona między sztywnymi panelami z włókna szklanego, są efektem współpracy z firmą BASF. Ich powierzchnia została zabezpieczona żywicą poliuretanową Elastoflex® pokrytą warstwą ochronną z wytrzymałego, teksturowanego tworzywa Elastocoat®, które jest często stosowane na nawierzchniach parkingów i ramp załadunkowych. Całość została wykończona nowatorską, wodorozcieńczalną farbą BASF R-M Agilis®.

Panele są bardzo sztywne, lekkie i wytrzymałe – mocne na tyle, że może na nich stanąć dorosła osoba. Ich waga została zmniejszona o 50 procent w porównaniu z analogiczną stalową konstrukcją dachu. Ich wszechstronność i trwałość otwierają przed właścicielami zupełnie nowe możliwości podczas pracy i w czasie wolnym.

 

Niezależnie od wybranego przez nas zastosowania, bo możemy wykorzystywać dach jako drabinę albo powierzchnię do ustawienia namiotu, dodatkowe możliwości nie przekładają się na dodatkowe kilogramy ani wyższą cenę, bo do ich produkcji nie wykorzystano egzotycznych materiałów. Trudno uwierzyć, że na ważących 6 kilo, estetycznych i bardzo trwałych panelach jest w stanie stanąć osoba dorosła, ale tak jest.

 

Nie ograniczono przy tym możliwości przewozu różnych przedmiotów. Na zamocowanych po obu stronach panelu dachowego relingach możemy zamontować takie akcesoria, jak bagażnik rowerowy czy box dachowy, który przyda się podczas wyjazdu na rodzinne wakacje. W przednim bagażniku znajdują się praktyczne przegródki, do których możemy odłożyć przewody do ładowania oraz drobne osobiste przedmioty, apteczkę, kamizelkę odblaskową czy trójkąt ostrzegawczy.

 

 

LINIE PIONOWE I POZIOME

 

Podjęcie świadomej decyzji, by zaprojektować płaskie powierzchnie z wykorzystaniem jak najmniejszej ilości zasobów i materiałów, pozwoliło zespołowi na eksperymenty z kontrastowymi pionowymi i poziomymi elementami, co najlepiej widać na przykładzie nieszablonowych zestawień szklanych paneli i oświetlenia.

 

„Wszystkie główne elementy stylistyczne Oli są idealnie poziome lub pionowe i było to coś, czym chcieliśmy się pobawić” – mówi Leclercq. „Zgodnie z tradycyjnym podejściem mogliśmy zdecydować się na stylistykę, która podkreśla dynamiczny charakter nadwozia, ale my wybraliśmy drogę, której nie odważyłby się obrać inny producent samochodów. Naszym celem było wypracowanie kodu stylistycznego, który tchnąłby prostotą i podkreślał wydajność”.

 

Przednia szyba jest pionowa, ponieważ wyznacza najkrótszy odcinek między górą i dołem konstrukcji, a tafla szkła ma niewielkie wymiary. Niewielkich rozmiarów szyba jest nie tylko lżejszym i dużo prostszym rozwiązaniem, ale jest także sporo tańsza w produkcji i chroni użytkowników samochodu przed ostrym słońcem. Szacuje się także, że mniejsza przednia szyba może zmniejszyć pobór energii prostego układu klimatyzacji koncepcyjnego Oli, nawet o 17% pojemności akumulatora.

 

To prawda, że pionowa przednia szyba ma gorsze właściwości aerodynamiczne, ale nie spodziewamy się, że Oli będzie jeździć z prędkością 200 km na godzinę. Naszym zdaniem jest to rozwiązanie, które najlepiej sprawdzi się w mieście i na  przedmieściach,  gdzie  jeździmy  z  mniejszą  prędkością,  jesteśmy  wyczuleni  na  wpływ  naszych  codziennych przejazdów na środowisko i dbamy o bezpieczeństwo. To właśnie dlatego ograniczyliśmy prędkość maksymalną do 110 km/h” – wyjaśnia Sabas.

Kontrast między pionowymi i poziomymi liniami jest najlepiej widoczny, kiedy przyjrzymy się przemyślanemu ułożeniu paneli bocznych i szyb.

Identyczne przednie drzwi nawiązują do zabiegu stylistycznego znanego z modelu Ami, ale każde z nich zostało zamontowane inaczej. Są lekkie, ale bardzo wytrzymałe oraz dużo łatwiejsze w produkcji i montażu.

 

Dzięki zmniejszeniu kompleksowości i uproszczeniu konstrukcji odchudzono masę drzwi o 20% w porównaniu z typowym rodzinnym hatchbackiem. Wykorzystano także o połowę mniej elementów, a same drzwi ważą o około 7 kg mniej, bo nie znajdziemy w nich głośników, izolacji akustycznej czy wiązek przewodów elektrycznych.

 

Zewnętrzny panel drzwi jest nie tylko znacznie łatwiej wytłoczyć, lecz także został zaprojektowany, aby umieścić w nim jeszcze większy schowek. Boki samochodu mają łagodne, opływowe linie, które biegną dalej ponad linią górnych szyb w kierunku dachu.

 

Duże, pionowe okna są lekko nachylone ku dołowi, by chronić wnętrze samochodu przed promieniami słońca, otwierane są ręcznie przez uchylenie dolnego skrzydła do góry (podobne rozwiązanie do zastosowanego w modelu Ami) i zapewniają w kabinie dopływ świeżego powietrza.

 

Zawiasy węższych tylnych drzwi zostały zamocowane do tylnej części samochodu. Zastosowano w nich pionowe szyby, aby zapewnić pasażerom lepszą widoczność i lepiej doświetlić kabinę. Inny kształt przednich i tylnych drzwi umożliwił projektantom dodanie pasywnego wlotu powietrza, który zapewnia wentylację siedzącym na tylnych fotelach pasażerom.

 

Dostęp do przestronnej kabiny jest ułatwiony, bo po otwarciu obu drzwi mamy bardzo dużo miejsca, by wejść do środka i nic nie staje nam na drodze. Jest to idealne rozwiązanie dla kierowcy, który chce sprawnie usadzić na fotelach kolejnych członków swojej rodziny.

 

Przednie i tylne moduły świateł są nieskomplikowane, ale bardzo charakterystyczne. Także w ich przypadku projektanci zdecydowali się zestawić kontrastowo dwie poziome linie z jednym elementem pionowym. Ten celowy zabieg zostanie dopracowany w przyszłości, by stać się charakterystyczną sygnaturą świetlną marki Citroën.

 

 

POMYSŁOWY JAK PICK-UP

 

Zamiast tradycyjnego bagażnika lub bagażnika typowego dla hatchbacka, w Oli zastosowano inny, dość

nieoczekiwany zabieg, który jest efektem eksperymentów z użytecznością.

 

„W rozważaniach o praktyczności i wszechstronności, zwłaszcza kompaktowego samochodu, który ma być zgodnie z zamysłem superodpowiedzialny i wydajny, musimy przyjąć nieszablonowy tok myślenia. Wielu użytkowników uświadamia sobie, że ich mały SUV nie jest bardziej praktyczny od kompaktowego hatchbacka, a nietypowa, przypominająca pick-upy platforma koncepcyjnego modelu Oli, z umieszczonym poniżej bagażnikiem jest efektem naszych prac nad połączeniem atutów obu rozwiązań” – wyjaśnia Leclercq.

 

Citroën Oli został zaprojektowany jako pojazd intuicyjny w użyciu i idealnie wpisujący się w styl życia swych użytkowników. Jeśli wybieramy się do sklepu meblowego, skąd zamierzamy przywieźć do domu meble w płaskich paczkach, albo jedziemy na weekend nad morze z deską i namiotem dachowym, dzięki modułowej przestrzeni załadunkowej bez problemu zmieścimy wszystko na otwartej platformie i w bagażniku.

 

Żeby podnieść wydajność, projektanci wyposażyli studyjny model Oli w eksperymentalny system „Aero Duct”. Łączy on przednią część maski z płaskim górnym panelem i doprowadza nawiew skierowany na przednią szybę, w ten sposób tworzy nad dachem efekt kurtyny, co optymalizuje przepływ powietrza.

 

Przykuwająca wzrok przednia szyba została wykończona jasną powłoką w kolorze podczerwieni, który stanie się flagowym odcieniem nowej identyfikacji wizualnej marki Citroën.

 

Po wsunięciu w sufit niezależnych zagłówków tylnych foteli i przesunięciu w górę panelu tylnej szyby, płaski, wyjmowany panel otwartego bagażnika o szerokości 994 mm błyskawicznie wydłuży się z 679 mm do 1050 mm.

 

Dzięki temu zyskamy wszechstronną przestrzeń bagażową, która na dodatek ułatwia załadunek. Po złożeniu tylnej klapy i wyjęciu podłogi otwartego bagażnika mamy aż 582 mm wysokości załadunkowej od podłogi pojazdu do tylnego szklanego panelu. Po jej zamontowaniu wysokość przestrzeni użytkowej wynosi 330 mm, a poniżej dysponujemy jeszcze bagażnikiem, w którym możemy bezpiecznie przewozić różne rzeczy. Wyjmowany panel podłogowy otwartego bagażnika jest lekki, płaski i podobnie jak pokrywa silnika i dach został wykonany z kartonu pochodzącego z recyklingu.

 

Do praktycznych relingów po obu stronach tylnej platformy możemy zamocować haki lub akcesoria, a dodatkowe schowki umieszczone przy bocznych ścianach to idealne miejsce na bezpieczny przewóz różnych przedmiotów.

 

Wyróżniająca się ascetycznymi liniami tylna klapa składa się z dwóch części – dolnego, stalowego panelu, z wgłębieniem na tablicę rejestracyjną, nad którym znajduje się górny panel z czarnej siatki, ozdobiony hasłem, którego nie przeoczy ani kierowca spoglądający we wsteczne lusterko ani użytkownicy jadącego z tyłu samochodu: „Nothing Moves Us Like Citroën” (Nic nie porusza nas jak Citroën).

 

 

NOWE, ALE ZNAJOMO WYGLĄDAJĄCE LOGO

 

Umieszczona na tylnej klapie deklaracja zapewnia klientów, że studyjny Oli, który czerpie z technicznych osiągnięć Citroëna, z dumą przedstawia nową tożsamość marki.

 

Wyróżnikiem jej kodu stylistycznego są kontrastowe zestawienia linii poziomych i pionowych, powierzchni okrągłych i płaskich, które symbolizują funkcjonalność, kompetencje techniczne i przemyślane wzornictwo przemysłowe, a nowe „pływające” logo jeszcze bardziej potęguje to wrażenie. Wyrazisty logotyp został umieszczony w widocznym miejscu. Rozciąga się poziomo przez całą szerokość emblematu i zapowiada zaawansowane rozwiązania inżynieryjne i techniczną wydajność. Kontrastuje z nim ciepła miękkość pionowego owalu, który otacza logo. Przypomina nam to, że marka zawsze stawia na pierwszym miejscu dobre samopoczucie swoich klientów.

 

Nowy emblemat celowo nawiązuje do oryginalnego logo marki z 1919 roku, ale z wyczuciem interpretuje go na nowo z myślą o przyszłych modelach Citroëna. Nowa identyfikacja wizualna będzie stopniowo wprowadzana w przyszłych premierowych modelach i pojawi się także w biurach i salonach marki Citroën.

 

 

ZATACZAMY KOŁO

 

Innowacje, których celem było wykorzystanie jak największej liczby zrównoważonych materiałów, zwiększenie trwałości i obniżenie kosztów, skupiły się na elementach uznawanych przez właścicieli za potencjalnie kosztowne i szkodliwe dla środowiska, czyli obręczach kół i oponach.

 

Dobrze wiemy, że marka Citroën obiecuje klientom niezrównany poziom komfortu (program Citroën Advanced Comfort), a obręcze i koła mają ogromny wpływ na samopoczucie pasażerów” – podkreśla Sabas. „Ponieważ mamy świadomość, że musimy zmniejszyć wpływ opon na środowisko i wiemy, że coraz więcej płacimy za wymianę lub naprawę kół, postanowiliśmy przeanalizować bardziej zrównoważone i trwalsze warianty obu elementów, które gwarantują, że utrzymany zostanie wysoki komfort jazdy, jakiego oczekujemy od samochodów marki Citroën”.

 

W studyjnym Oli połączono pomysłowe i wydajne prototypowe 20-calowe hybrydowe obręcze z koncepcyjnymi, zrównoważonymi i inteligentnymi oponami, które są efektem prac prowadzonych we współpracy z firmą Goodyear.

 

Ponieważ produkcja aluminiowych obręczy jest kosztowna i energochłonna, a stalowe koła są ciężkie, podjęto decyzję, aby połączyć ich atuty. Nowe, hybrydowe obręcze są o 15 procent lżejsze niż koła ze stali, co pozwoliło obniżyć łączną masę pojazdu o 6 kg. Dodatkowo, nowatorskie rozwiązanie było dla projektantów korzystne z kilku innych powodów.

 

Stalowe koła nie są ani ładne, ani aerodynamiczne, chyba, że dołożymy do nich pełne kołpaki. W ramach prac projektowych nad naszymi prototypowymi obręczami przymocowaliśmy do stalowej piasty lekki, mały kołpak, żeby zmniejszyć wagę i koszty, a potem bawiliśmy się kolorami i wzorami ramion obręczy, by zoptymalizować zawirowania powietrza wokół koła i stworzyć wrażenie inteligentnej, aluminiowej obręczy” – dodaje Sabas.

 

Citroën pracował wspólnie z firmą Goodyear nad zastosowaniem koncepcyjnych opon Eagle GO, które są zrównoważone, niezwykle wytrzymałe i wykorzystują inteligentną technologię, żeby monitorować stan zużycia i kondycję opony.

 

Mieszanka bieżnika opony jest wykonana niemal wyłącznie ze zrównoważonych lub pochodzących z recyklingu materiałów, takich jak oleje słonecznikowe i krzemionki ze spopielonych łusek ryżu, żywice sosnowe i w pełni naturalny kauczuk, które zastępują syntetyczne materiały wytwarzane z ropy naftowej.

 

Właściciele samochodów mają powód do zadowolenia, bo Goodyear wyznaczył niezwykle ambitny cel dla koncepcyjnych opon Eagle GO, które zgodnie z założeniem mają przejechać do 500 tys. km. Jest to możliwe dzięki ponownemu wykorzystaniu zrównoważonej osnowy i możliwości dwukrotnego odnowienia bieżnika o głębokości

11 mm na wszystkich etapach eksploatacji opony. W ogumieniu wykorzystano także autorską technologię Goodyear SightLine. Każda opona jest wyposażona w czujnik, który monitoruje liczne parametry, na podstawie których oceniana jest ich kondycja na różnych etapach cyklu życia.

 

Po raz trzeci podjęliśmy partnerską współpracę z firmą Goodyear. Wspólnie zestawiliśmy nowe, hybrydowe obręcze z nowatorskimi oponami koncepcyjnymi Eagle GO, które nie tylko wyznaczają nowe standardy dla zrównoważonych, przemyślanych i niemal bezobsługowych opon, ale stawiają także na pierwszym miejscu komfort i dobre samopoczucie” – podkreśla Leclercq.

 

 

KOMPLEKSOWA OCHRONA

 

Citroën Oli zapewnia odpowiedni poziom ochrony i sam jest dobrze chroniony przez wytrzymałe zewnętrzne panele z tworzywa sztucznego. Do ich wytworzenia wykorzystano mniejszą liczbę części i zrównoważone materiały, co pozwoliło znacznie je odchudzić.

 

Aby zrealizować charakterystyczny element kodu stylistycznego Citroëna, partner marki – firma Plastic Omnium

– opracowała monomateriałowe podejście, które sprzyja recyklingowi. Zgodnie z nim zaprojektowano wytrzymałe, ale lekkie osłony boczne i zderzaki w 100% nadające się do recyklingu, zawierające 50% materiałów z odzysku. Nad wszystkimi nadkolami umieszczono identyczne osłony z wytrzymałego tworzywa zwieńczone poziomą listwą, która nawiązuje do kontrastowych zestawień szyb i świateł.

 

Podobnie jak w modelu Ami, środkowa część zderzaka jest identyczna z przodu i z tyłu. Widoczne poniżej trójkątne uchwyty w odcieniu podczerwieni to de facto masywne haki, które mogą przydać się kierowcy, żeby wyciągnąć z błota inny pojazd, który w nim ugrzązł albo odsunąć na bok szosy głaz.

 

Nawet wytrzymała biała farba wodorozcieńczalna BASF R-M Agilis® wykorzystana do wykończenia koncepcyjnego Oli jest ekologiczna, bo ma najniższy poziom lotnych związków organicznych (poniżej 250g/l).

 

 

PRZESTRZEŃ W KABINIE – TRUDNY TEMAT

 

W pracach nad wnętrzem większość projektantów samochodowych wyznacza sobie bardzo ambitne cele i często ulega pokusie, aby umieścić w kabinie jeszcze większy ekran, wyższe podłokietniki, panele przykuwające wzrok czy jeszcze bardziej eleganckie fotele. To wszystko zwiększa zużycie materiałów, masę i koszty.

 

Postanowiliśmy wygospodarować jak najwięcej miejsca i maksymalnie doświetlić kabinę, żeby zminimalizować liczbę elementów wyposażenia i dodatkowo wykorzystać jak najwięcej zrównoważonych materiałów” – podkreśla Leclercq.

Było to bardzo trudne zadanie, bo wnętrze pojazdu musi być wygodne, bezpieczne i wytrzymałe, a poza tym klienci oczekują, że samochód będzie wyposażony w pewne technologie. Naszym źródłem inspiracji były projekty, które w bardzo przemyślany sposób gospodarują przestrzenią zgodnie zasadą «mniej znaczy lepiej», takie jak na przykład smartfony czy systemy Hi-Fi. Ile, tak naprawdę, potrzebujemy przycisków, pokręteł i ekranów?”.

 

Nowatorska deska rozdzielcza

 

Zamiast standardowej deski rozdzielczej z wieloma ekranami i ukrytymi komputerami w Oli znajdziemy pojedynczą, symetryczną deskę biegnącą przez całą szerokość samochodu. Z jednej strony zamontowano na niej kolumnę i kierownicę, a pośrodku inteligentną stację dokującą na telefon i pięć charakterystycznych pokręteł układu klimatyzacji.

 

Warto podkreślić, że do wykonania deski rozdzielczej i środkowej konsoli koncepcyjnego modelu wykorzystano

zaledwie 34 elementy, a nie 75 jak w porównywalnych kompaktowych rodzinnych hatchbackach.

 

Na desce umieszczono także szynę zasilającą z wysuwanymi gniazdami USB, do której można podłączyć różne akcesoria. Jest to idealne rozwiązanie do ładowania przenośnych urządzeń lub podłączenia ekspresu do kawy, którą możemy wypić w oczekiwaniu na wyjście dzieci ze szkoły.

 

Dwa wyloty powietrza umieszczone naprzeciwko fotela kierowcy i pasażera z przodu umożliwiły zastosowanie

mniejszego modułu klimatyzacji, co przekłada się na wyższą wydajność i niższą masę.

 

Za deską i poniżej niej znajduje się półka wykonana z opatentowanego przez BASF tworzywa Elastollan®. W jasnopomarańczowym kolorze, wykonana z wydrukowanego w technologii 3D odzyskiwalnego, termoplastycznego poliuretanu (TPU), jest wyposażona w elastyczne „wypustki”, które zapobiegają przesuwaniu się kubków do kawy i puszek z napojami.

 

 

Plug’n Play

 

W studyjnym Oli potrzebne nam systemy multimedialne i cyfrowej komunikacji przynosimy ze sobą we własnym smartfonie, który dokujemy w centralnym gnieździe na desce rozdzielczej.

 

Po jego podłączeniu wszystkie informacje i aplikacje są zestawiane z najważniejszymi informacjami o pojeździe, m.in. danymi o prędkości i poziomie naładowania. Wszystkie z nich są doskonale widoczne dzięki systemowi

„Smartband”, który wyświetla je na całej szerokości obramowania przedniej szyby.

 

„Wiemy, że twój smartfon ma większą moc obliczeniową niż komputery pokładowe wielu samochodów i właśnie dlatego postanowiliśmy przyjąć inne podejście do systemu multimedialnego” – dodaje Sabas. „Każdy z nas nosi przy sobie telefon i korzysta z nawigacji lub rozrywki w aplikacjach. Uznaliśmy, że można dzięki temu obniżyć koszty, uniknąć duplikacji i zmniejszyć wagę zintegrowanych systemów. Wystarczy przynieść własne urządzenie i je podłączyć”.

 

To samo podejście zostało przyjęte w pracach projektowych nad systemem nagłośnienia. W obu krańcach deski rozdzielczej znajduje się pusta przestrzeń, w której można „zadokować” cylindryczne głośniki z Bluetoothem, by cieszyć się wysoką jakością dźwięku i słuchać w podróży podcastów lub kultowej muzyki z filmów science-fiction. Dzięki rezygnacji z samego systemu audio udało się odchudzić samochód o 250 g.

 

A ponieważ głośniki można wyjąć, możemy cieszyć się dźwiękiem podczas postoju – bez względu na to, gdzie staniemy. Gdy wysiadamy z samochodu, możemy je zabrać ze sobą, by zawiesić je na hakach znajdujących się na relingach otwartego bagażnika i posłuchać najnowszej playlisty w najwyższej jakości dźwięku podczas plenerowej kolacji lub imprezy na plaży.

 

 

Interfejs z joystickiem

 

Zespół projektantów przeanalizował interfejsów człowiek – maszyna i zdecydował się na nietypowe rozwiązanie

– postanowił przenieść joystick z profesjonalnego modułowego gamepada i umieścić go na eleganckiej kierownicy modelu Oli.

 

„Joystick z gamepada naprawdę się sprawdza, bo jest łatwy w obsłudze. To także doskonały przykład, który dowodzi, że możemy zapożyczać i z powodzeniem wprowadzać do samochodów rozwiązania spoza świata motoryzacji” – mówi Sabas.

 

Na kolumnie kierownicy znajdziemy obrotową dźwignię połączoną z przyciskiem Stop & Start pojazdu. Mniejsze manetki służą natomiast do włączania i wyłączania świateł i kierunkowskazów.

 

 

Przemyślane wykorzystanie przestrzeni

 

Zamiast masywnych samochodowych foteli, które nie przepuszczają światła i zajmują w kabinie pasażerskiej bardzo dużo miejsca, Oli jest wyposażony w niewielkich rozmiarów siedzenia. Do ich produkcji wykorzystano aż 80% części mniej niż w porównywalnych SUV-ach – zaledwie 8 zamiast 37 elementów.

 

Jasnopomarańczowe przednie siedzenia mają wytrzymałą konstrukcję z ram rurowych, na których zamontowano wygodne siedzisko wykończone tkaniną wykonaną w 100% z poliestru pochodzącego z recyklingu. Materiał nadaje się w 100% do ponownego przetworzenia.

 

Innowacyjne ażurowe oparcia, drukowane w technologii 3D, mają zintegrowane zagłówki i są inspirowane nowoczesnymi meblami biurowymi. Wyróżniają się wysmukłym kształtem, ale zapewniają odpowiednie oparcie, bo są wygodne i twarde w newralgicznych miejscach.

 

Siedzenia zaprojektowane we współpracy z BASF są wykonane z lekkiego, w 100% odzyskiwalnego termoplastycznego poliuretanu (TPU). Materiał został pokryty pomarańczową powłoką, aby podkreślić ich atrakcyjny wygląd i wygodę, jaką zapewniają. Ażurowe oparcia potęgują wrażenie przestronności, sprzyjają doświetleniu wnętrza samochodu i są najważniejszym elementem, który sprawia, że użytkownicy mają wrażenie komfortu i czują się dobrze.

 

Pasażerowie zajmujący tylne siedzenia mogą korzystać z odsłoniętej ramy, żeby na przykład, ustawić na niej mały tablet zasilany z gniazda USB, zaczepić haczyk i zawiesić na nim niewielką torbę, uchwyt na kubek, siatkę na gazety znaną z foteli lotniczych lub mały składany stolik dla dzieci, na którym będą mogły coś zjeść podczas jazdy.

 

Ponieważ marka Citroën przywiązuje dużą wagę do komfortu jazdy, przednie fotele zostały przymocowane do podłogi za pomocą elastycznych, odzyskiwalnych uchwytów z tworzywa TPU, które pochłaniają drgania i wibracje podczas jazdy po nierównej nawierzchni i nawiązują do uznanego aktywnego zawieszenia Progressive Hydraulic Cushions marki.

 

Przednie fotele mają bardzo prostą i przystępną konstrukcję” – wyjaśnia Sabas. „Są tak łatwe w demontażu, że możemy je sami bez problemu wyjąć i poddać recyclingowi, jeśli chcemy na przykład, zmienić kolor. Wszystko jest na widoku, bo nie ma w nich ukrytych elementów konstrukcyjnych. Wyglądają prosto i są proste, bo są doskonałą ilustracją funkcjonalności, do której dążyliśmy w naszych projektach wnętrza”.

 

Równie wygodne są indywidualne tylne fotele wykonane z podobnych materiałów oraz zagłówki, które składają się na płasko, żeby zwiększyć powierzchnię tylnego otwartego bagażnika. Zamontowane w suficie okrągłe zagłówki z tworzywa TPU unoszą się nad oparciami siedzeń. Gdy nie są używane, można je wsunąć w sufit.

 

Nad tylnymi siedzeniami z obu stron samochodu umieszczono dyskretny schowek na apteczkę, który jest łatwo dostępny po otwarciu tylnych drzwi.

 

Konsola ze schowkiem została umieszczona pomiędzy przednimi siedzeniami. Podobnie jak półka, ten pomarańczowy, miękki element z tworzywa TPU, nadający się do recyklingu i wydrukowany w technologii 3D ma elastyczne „wypustki”, które zapobiegają przesuwaniu się przedmiotów. Warto podkreślić, że wszystkie elementy kabiny wykonane z opatentowanego przez BASF tworzywa TPU mogą być poddawane recyclingowi, co jest kolejnym krokiem w kierunku zrównoważonej monomateriałowości będącej elementem oceny cyklu życia.

 

Zamiast ciężkich, wewnętrznych paneli drzwiowych, wyposażonych w przełączniki, podłokietniki, głośniki i silniczki podnośnika szyb, proste panele Oli mieszczą nie tylko większe schowki, ale gwarantują także komfort oraz łatwe wsiadanie i wysiadanie.

 

Pomiędzy wewnętrznymi i zewnętrznymi panelami przednich drzwi umieszczono dużą, otwartą siatkę, w której możemy przewozić różne przedmioty. Pomarańczowy podłokietnik pokryty tkaniną poliestrową, która pochodzi w 100% z recyklingu i może zostać ponownie przetworzona, jest przymocowany bezpośrednio do poziomej listwy panelu. Otwarcie przednich drzwi jest proste dzięki odzyskiwalnym taśmom umieszczonym w panelach, bezpośrednio połączonym z mechanizmem zamka. Wykorzystane w drzwiach i siedzeniach śruby i mocowania są wymienne, co dodatkowo zmniejsza złożoność konstrukcji.

 

 

Technologia pod stopami

 

Zamiast trudnych w utrzymaniu w czystości dywaników, podłoga Oli jest pokryta jednoczęściową, modułową wykładziną z tworzywa ze spienionego poliuretanu termoplastycznego (E-TPU) zaprojektowanego we współpracy

 

z BASF. Tworzywo jest elastyczne jak guma, ale znacznie lżejsze, niezwykle wytrzymałe i bardzo odporne na ścieranie. Można je bez problemu wymienić, jeśli właścicielowi zamarzy się nowy kolor.

 

To wysokiej klasy, niezwykle trwałe tworzywo jest często wykorzystywane w świecie sportu” – podkreśl Pierre Leclercq. „Stosuje się je na nawierzchniach bieżni, w siodełkach rowerowych, a nawet w podeszwach dobrze znanych wszystkim butów do biegania ze względu jego sprężystość i właściwości amortyzujące, które mogą podnieść osiągi i komfort na trasie”.

 

Podłoga może zostać wykończona wysoce elastyczną i wodoodporną powłoką, którą można łatwo wymyć szlauchem. Dzięki wykonanym z tworzywa TPU korkom spustowym w podłodze możemy w prosty sposób usunąć z niej piasek, wodorosty, błoto i igliwie po dniu spędzonym na plaży lub spacerze w lesie.

 

 

KOŁO ŻYCIA

 

Kluczowym elementem narracji Oli jest przyjęte przez projektantów założenie, że studyjny model ma mieć długi cykl użytkowania, by wpisywać się w koncepcję gospodarki obiegowej. Oli jest także dowodem na to, jak łatwo i niedrogim kosztem można wymyślić samochód na nowo, by służył kolejnym właścicielom, jeśli będziemy go naprawiać z wykorzystaniem regenerowanych części, personalizować nowymi, ozdobnymi akcentami, zmieniać kolory lub doposażać go w miarę upływu czasu.

 

Łączny koszt użytkowania będzie niski, ale jeśli będziemy musieli wymienić drzwi, jeden z reflektorów lub zderzak, możemy za pośrednictwem marki Citroën w odpowiedzialny sposób kupić pochodzące z recyklingu części z pojazdów wycofanych z użytku.

 

Nauczono nas, że jeśli koszt naprawy samochodu przewyższa cenę nowego, nie ma sensu go naprawiać, ale Oli wprowadza nowe zasady gry. Dla środowiska i gospodarki lepiej jest naprawić obecny pojazd niż kilkakrotnie wymieniać go na nowy. A kiedy naprawy przestaną być opłacalne, marka Citroën będzie pozyskiwać z wycofanych z użycia Oli części dla innych samochodów i oddawać do recyclingu komponenty, na które nie ma zapotrzebowania.

 

 

4.MISJA

 

Koncepcyjny model Oli to dla Citroëna realizacja misji i wysłanie ważnego komunikatu na temat przyszłości przystępnych cenowo, zrównoważonych samochodów rodzinnych, które zapewniają radość z jazdy oraz przyszłości samej marki:

 

Prace nad Ami wiązały się z podjęciem ryzyka. Podobne ryzyko było wpisane w rozwój modelu Oli, ale musimy przesuwać granice naszej wyobraźni, żeby wprowadzać do produkcji kreatywne koncepcje” – podkreśla Pierre Leclercq. „Nie ma sensu proponować fajnych materiałów albo projektów, które nie będą miały żadnego wpływu na przyszłe modele produkcyjne. To właśnie z tego powodu umieszczenie na koncepcyjnym Oli przeprojektowanego logo jest ważnym gestem, bo na pewno zobaczymy elementy stylistyczne i wykorzystane w nim technologie w przyszłych modelach, a nowa wersja logo Citroëna stanie się nowym standardem”.

 

Mamy szerokie grono odbiorców, dlatego w naszej ofercie dla klientów indywidualnych znajdują się tak zróżnicowane modele jak AMI i C5-X i rozumiemy, że nie każdy jest gotów pogodzić się z myślą, że nie wszystkie detale są nam potrzebne” – podkreśla Laurence Hansen. „Wiemy, że nie jesteśmy w stanie wszystkiego szybko zmienić, ale Citroën chce włączyć się w dyskusję, skłonić klientów do zastanowienia się, ile jest im faktyczne potrzebne, pokazać, jak możemy  słusznie  postępować  i  realizować  misję,  której  celem  jest  zapewnienie  wszystkim  odpowiedzialnych, zrównoważonych i dającym radość z jazdy samochodów.”

 

 

WSKAZUJE DROGĘ

 

Vincent Cobée jest przekonany, że świetlana przyszłość jest możliwa, jeśli zaczniemy stopniowo zmieniać, a nie dopasowywać, sposób w jaki wydajemy pieniądze, dokonujemy wyborów, użytkujemy przedmioty, przemieszczamy się, emitujemy zanieczyszczenia, wyrzucamy odpady i myślimy:

 

„Branża motoryzacyjna nie jest odporna na rewolucje, które stawiają wyzwania przez innymi sektorami, bo także my musimy zmierzyć się z problemami związanymi z nadmierną konsumpcją. Citroën dotrzymuje złożonej obietnicy i udowadnia, że istnieją niekonwencjonalne sposoby wprowadzania zmian, które nie są ani nudne ani ograniczające. Doskonałym tego przykładem jest model Ami. Jesteśmy bardzo dumni z jego sukcesu, bo jest to nieszablonowy pomysł na współczesną motoryzację.

 

Dzięki przemyślanym koncepcjom, komunikatom podkreślającym minimalizm i słuszne wybory, Citroën Oli, czyli nasze «laboratorium na czterech kółkach», pokazuje w jaki sposób możemy w przyszłości podsuwać nowe pomysły rodzinom. Oli jest przykuwającym wzrok i niekonwencjonalnym modelem, bo Citroën dobrze wie, że tylko wyraziste pomysły zostają dostrzeżone.

 

Citroën Oli odzwierciedla wszystkie założenia naszej motoryzacyjnej misji: jest odpowiedzialny, prosty w założeniu, dostępny cenowo, to wymarzony kompan w codziennym życiu, który jest także pożądany, uosabia nasze aspiracje i wnosi wiele radości. To myśl przewodnia wyznaczająca kierunek prac nad nowymi rozwiązaniami. Za dziesięć lat rodziny będą potrzebować tylko jednego samochodu.”

 

 

 

Citroën

 

Od 1919 roku Citroën tworzy samochody, technologie i rozwiązania na rzecz mobilności, które stanowią odpowiedź na zmiany zachodzące w społeczeństwie. To odważna i innowacyjna marka, której znakiem firmowym są komfort w czasie jazdy i dobre samopoczucie klientów. CITROËN oferuje szeroką gamę modeli, od unikatowego modelu Ami – miejskiego samochodu elektrycznego – po hatchbacki, sedany, SUV-y i samochody użytkowe. Większość modeli dostępna jest w wersjach elektrycznych lub hybrydowych typu plug- in. Citroën jest pionierem w zakresie oferowanych usług i pod względem troski, jaką otacza klientów indywidualnych i biznesowych. Marka jest obecna w 101 krajach i posiada sieć 6 200 punktów sprzedaży i serwisów na całym świecie

Więcej informacji o marce Citroën na stronie https://fr-media.citroen.com